خودرویی

  • خانه 
  • موضوعات 
  • آرشیوها 
  • آخرین نظرات 

بهترین زمان برای خرید خودرو

03 مرداد 1400 توسط کاوه راضی

خرید خودرو صفر کیلومتر نیز اگر در زمان مناسب صورت گیرد نتیجه موفقیت‌آمیزتری به دنبال خواهد داشت. در ادامه این مطلب، به چند نکته مهم در مورد بهترین زمان خرید خودرو خواهیم کرد تا با هوشیاری بیشتری اقدام به خرید اتومبیل صفر کیلومتر کنید.

نکاتی که قبل از خرید ماشین صفر باید بدانیم:

اگر قصد خرید ماشین‌های سقف کروک را دارید، بهتر است در زمستان به سراغ این نوع ماشین بروید؛ چرا که قیمت آن‌ها در تابستان بیشتر خواهد بود.
پایان هر فصل، پایان شش ماه اول و پایان هر سال نیز زمان مناسبی برای خودرو محسوب می‌شود. چرا که افراد معمولا در این بازه‌های زمانی قصد فروش سریع خودرو خود را داشته درنتیجه قیمت‌های بسیار خوبی را به خریداران پیشنهاد می‌دهند.
ازآنجایی‌که افزایش تقاضا در بازار معمولا با بالا رفتن قیمت همراه است، بهتر است در اوایل فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان اقدام به خرید خودرو نکنید؛ چرا که در این بازه زمانی تقاضا برای خرید بالا رفته و در نتیجه قیمت نیز بالا می‌رود. یادتان باشد که یکی از بهترین فصول برای خرید اتومبیل تابستان است.
اگر از زمان ورود ماشین‌های جدید به بازار اطلاع داشته باشید این به نفع شما خواهد بود؛ چرا که با ورود مدل‌های جدید به بازار، معمولا دلالان در پی فروش مدل‌های پیشین با قیمت بسیار مناسب‌اند.
اگر قصد خرید خودرو از نمایشگاه‌ها را دارید، بهتر است آخر هفته سری به آن‌ها بزنید. آخر هفته‌ها زمان رسیدگی به حساب و کتاب کل هفته است و معمولا خرید و فروش آن‌چنانی در نمایشگاه‌ها صورت نمی‌گیرد و ازاینجایی‌که کل هفته به اندازه کافی سود کرده‌اند حال شاید راحت‌تر بتوانید بر سر قیمت چانه زده و تخفیف خوبی از نمایشگاه‌های اتومبیل بگیرید.
چنانچه قصد خرید خودرو دست‌دوم را دارید، قبل از هر کاری پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به لیست قیمت خودروهای کارکرده بیندازید. در اینجا نیز مانند آنچه قبلا ذکر شد، فصل بهار یا تابستان را برای خرید اتومبیل‌هایی با سقف کروک مناسب نمی‌دانیم؛ زیرا با طبع قیمت این نوع ماشین در این فصول به دلیل افزایش تقاضا بالا خواهد بود.

نکته دوم این است که در هنگام خرید ماشین دست‌دوم نیز به زمان ورود مدل‌های جدید به بازار دقت کنید. معمولا افراد دوست ندارند در فصول سرد سال یا نزدیک به عید بدون ماشین بمانند پس اگر کسی را پیدا کردید که در این بازه‌های زمانی قصد فروش ماشین خود را دارد، به‌احتمال‌زیاد بتوانید ماشین را با تخفیف بسیار خوبی از او بخرید.

اما در نهایت آنچه در خرید خودرو دست‌ دوم مهم است، میزان نقدینگی شماست. هرگاه شما پول کافی برای خرید اتومبیل موردنظرتان را داشته باشید، آن زمان بهترین موقع برای خرید است چرا که شما اکنون از نظر ذهنی و مالی آمادگی خرید را دارید. البته داشتن پس‌انداز کافی به این معنی نیست که همین فردا بروید و خودرو موردنظرتان را معامله کنید. البته که نه شما باید بهترین زمان برای خرید را با توجه به آنچه پیش‌تر گفته شد در نظر داشته و سپس اقدام به خرید کنید.

 نظر دهید »

بازار خودرو کدام سمت میرود

25 خرداد 1400 توسط کاوه راضی

قیمت خودرو تا کی کاهش می یابد؟
قیمت خودرو ارتباط مستقیمی با میزان تقاضای خریداران دارد. با افزایش پی در پی قیمت خودرو، خریداران کمتر شده اند و به دنبال آن فروشندگان مجبور می شوند خودروهای خود را با قیمت پایین تری بفروشند. برخی خودروها در بازار فروش خودرو با قیمت پایین تر از کارخانه هم فروخته شده اند.
بیشتر افراد به خرید خودورهای کارکرده روی آورده اند. برخی از خودروهایی که تولید آن ها متوقف شده اند هم، در بازار با قیمت بیشتری به فروش می رسند و شاهد افزایش قیمت خودروهای کارکرده هستیم. اما این قیمت، فقط شامل خودروهایی که تولید آن ها متوقف شده نمی شود. افزایش قیمت خودروهای نو از دلایل رو آوردن افراد به خرید خودروهای کارکرده و افزایش قیمت آنهاست.
قیمت خودرو سایپا
قیمت خودرو سایپا در سال گذشته افزایش داشته است؛ برای مثال خودرویی مانند پراید که به عنوان خودرویی برای اقشار کم درآمد شناخته می شود، با افزایش قیمت زیادی همراه بوده و اقشار کم درآمد که امید به داشتن خودرو داشته اند، قادر به خرید آن نیستند. افزایش قیمت ها تنها شامل پراید نیست؛ بلکه شامل همه خودروهای سایپا است. اما در پاییز امسال شاهد کاهش قیمت های محصولات سایپا بودیم.
قیمت خودرو خارجی
قیمت خودروهای خارجی به دنبال افزایش زیاد ارز در ایران رشد چشمگیری داشته است؛ اما طبق آخرین خبرها از قیمت خودروهای خارجی در ایران، از آبان امسال شاهد کاهش قیمت ها تا ۳۰ درصد هم بوده ایم. دلیل این کاهش قیمت ها، نبود خریدار برای خودروهاست.
البته پیش فروش خودروهای داخلی هم بر قیمت خودروهای خارجی تاثیر گذاشته است. طبق گفته ها و نظر برخی از کارشناسان، این کاهش قیمت ها ممکن است به ۵۰ درصد هم برسد. تا زمانی که قیمت ارز به ثبات نرسد، شاهد این نوسانات قیمت در بازار خودرو خواهیم بود.
قیمت خودروهای داخلی
از آبان ماه امسال خودروهای داخلی ۲۵ الی ۳۰ درصد کاهش قیمت داشته اند. به دنبال کاهش قیمت ارز در ایران، قیمت خودروهای داخلی هم کاهش پیدا کرده است. تا حدی که برخی دلالان خودرو، به زیر قیمت کارخانه، خودروهای خود را فروخته اند. کاهش قیمت ها شامل همه مدل های خودرو از همه تولید کنندگان بوده است. به گفته کارشناسان، زمانی بازار خودرو تعدیل می شود که نرخ ارز در ایران به ثبات منطقی و پایداری برسد. هر چقدر که نرخ ارز کاهش داشته باشد، جا برای کاهش قیمت ها هم وجود دارد.
قیمت خودروهای کارکرده
قیمت خودرو کارکرده در ایران نسبت به قیمت خودروهای نو تعیین می شود؛ اما آنچه که در قیمت گذاری خودروهای کارکرده بیشترین تاثیر را دارد، شامل مواردی همچون سال ساخت و مدل خودرو است. تعیین قیمت باید توسط کارشناس انجام شود. کارشناس برای قیمت گذاری، میزان کارکرد اتومبیل را مد نظر قرار می دهد. همچنین به سن ماشین و سالی که تولید شده است هم توجه می کند.

در اینجا برای اسقاط خودرو هم میتوانید اقدام کنید.
از دیگر عوامل موثر در قیمت یک اتومبیل کارکرده، مدت زمان بیمه آن است. اگر به تازگی بیمه را تمدید کرده باشید، قیمت ماشین بیشتر می شود. از عوامل دیگری که باعث پایین آمدن قیمت خودرو می شود، میزان رنگ شدگی و همچنین سابقه تصادف خودرو است. همچنین میزان سالم بودن قطعات مختلف خودرو، در قیمت آن تاثیر می گذارد.

 نظر دهید »

مشخصات ساینا و بازار فروش آن

17 اسفند 1399 توسط کاوه راضی

طراحی ظاهری و بیرونی ساینا

ساینا فیس لیفتی از تیبا است که چراغ‌ها و برخی از دیگر بخش‌های آن تغییر پیداکرده است. در نمای جلو چراغ‌های چندضلعی دیده می‌شود.

چراغ‌های مه شکن بر روی سپر هستند و خطوط شکسته بر روی بدنه دیده می‌شود ازجمله بر روی کاپوت و در نمای جانبی. باوجوداینکه عملکرد طراحان در بخش جلو خوب بوده، اما در نمای عقب با طراحی چندان جذابی روبه‌رو نیستیم. اما این ماشین در بازار فروش خودرو به خوبی عمل کرده و بین مردم محبوب است.

سایپا در ساینا به‌طور کامل طراحی جلو و عقب تیبا را تغییر داده است تا آن را بروزتر و جذاب‌تر کند. در بخش جلویی این خودرو فرم کاپوت کاملاً تغییر کرده و چراغ‌های جلو هم‌شکلی کشیده پیداکرده‌اند که تا حدودی چراغ‌های جلوی نیسان پولسار را تداعی می‌کنند. جلوپنجره و سپر جلو هم‌ تغییر کرده و فرم این دو باهم تا حدی یادآور جلوپنجرهٔ دوکی‌شکل لکسوس هستند.

در بخش عقب هم شاهد تغییرات کاملی هستیم که در اینجا هم الهامات از دیگر خودروهای معتبر مثل چراغ‌های سوزوکی کیزاشی شباهت داشته و سپر، پروژکتورها و فرم کلی عقب نیز انسان را به یاد تویوتا یاریس سدان می‌اندازد. البته الهام از خودروهای معتبر جهانی خصوصاً برای خودروسازان رده پایین هرگز امر بدی نیست اما به شرطی که این الهامات با هماهنگی کامل بکار روند یعنی چیزی که در ساینا هرگز به چشم نمی‌خورد.

همچنین طراحی کابین این خودرو در مقایسه با تیبا تغییر زیادی را تجربه نکرده و همچنان یک طراحی کاملاً ساده را مشاهده می‌کنیم. کیفیت متریال به‌کاررفته در کابین چندان بالا نیست و سایپایی‌ها برای خودرو ساینا از پلاستیک خشک در بیشتر بخش‌ها استفاده کرده‌اند.

طراحی داخلی ساینا تر برادر بزرگ‌ترش یعنی تیبا کمی شیک‌تر است. سایپا در طراحی داخلی ساینا از یک نمایشگر کوچک مشابه نمایشگر پژو ۲۰۶ استفاده کرده است. طراحی درهای این خودرو هم نسبت به تیبا تغییر کرده که اگرچه باز و بسته کردن درهای خودرو را برای سرنشینان راحت‌تر کرده اما هنوز هم طراحی شلخته و بدون نظمی دارد. در کل با توجه به طراحی مجدد صندلی‌ها، نسبت به تیبا در ساینا فضای بیشتری در اختیار سرنشینان قرا می‌گیرد.

سایپا این خودرو را در دو تیپ اس ایکس و ای ایکس عرضه کرده است که هردو تیپ به‌طور مشترک دارای تجهیزات پایه ساینا شامل فرمان هیدرولیک، دو ایربگ، ترمز ABS و EBD، ایموبلایزر، گرم‌کن شیشهٔ عقب، پنجره‌های برقی جلو، تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی و نور چراغ‌های جلو، پروژکتورهای جلو و عقب، قفل مرکزی، سیستم صوتی MP3 که مجهز به درگاه USB و AUX، نمایش دمای بیرون و ریموت کنترل می‌شود و تیپ EX که نسخه فول‌آپشن ساینا محسوب می‌شود علاوه بر آنچه ذکر شد مجهز به پنجره‌های برقی عقب، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی، سنسور دنده‌عقب و رینگ آلومینیومی نیز هست. صندلی‌ها نسبت به تیبا کمی ارگونومیک تر شده و به همان میزان از راحتی بیشتری برخوردار هستند

پیشرانه

این خودرو دقیقاً در زمینه مشخصات فنی ساینا همان پیشرانهٔ تیبا را در قلب خود دارد که آن‌هم در اصل همان موتور پراید است که توسط موسسهٔ EF آلمان تغییراتی در آن ایجادشده و با افزایش حجم، قدرت و گشتاور تولیدی آن بیشتر شده است. حجم این موتور ۸ سوپاپ که M15 نام دارد ۲۰۰ سی‌سی نسبت به موتور پراید بیشتر بوده و ۱۵۰۰ سی‌سی حجم دارد.

این پیشرانه در سری‌های قبلی تیبا ۸۰ اسب بخار قدرت داشت اما به‌تازگی سایپا با ایجاد تغییراتی قدرت آن را به ۸۷ اسب بخار و گشتاورش را به ۱۲۸ نیوتن متر افزایش داده است.

در ساینا هم از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این موتور استفاده‌شده است که هرچند با توجه به حجم ۱.۵ لیتری‌اش نسبت به موتورهای روز دنیا بازدهی مناسبی ندارد اما برای شرکتی چون سایپا و خودرویی چون ساینا قابل‌قبول است.

مصرف سوخت ساینا صندوق‌دار در شهر حدود ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده که این عدد در جاده به ۶.۳ لیتر نیز کاهش می‌یابد. درمجموع به‌طور میانگین می‌توان مصرف ۷.۶  لیتری سوخت را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی با ساینا صندوقدار را تا حدودی مناسب دانست.

ساینا ازنظر ابعادی، طول ۴۲۱۵، عرض ۱۶۴۵ و ارتفاع ۱۴۸۴ میلی‌متر دارد. کاملاً مشابه تیبا؛ بنابراین ساینا یک خودرو مناسب برای شهرهای پرجمعیت است.

ایمنی و خدمات پس از فروش

ایمنی این خودرو نیز مانند برادرش تیبا صندوقدار است و به لطف بدنه تقویت‌شده کمی مطمئن‌تر از پراید قلمداد می‌شود، این خودرو نیز مانند بسیاری از خودروها به تجهیزات استاندارد ایمنی مثل ترمزهای ABS و کمربند ایمنی سه‌نقطه ایی و کیسه هوای راننده و سرنشین مجهز است. ازلحاظ گارانتی نیز مانند دیگر محصولات سایپا فقط ۱۲ ماه گارانتی دارد ولی به لطف لوازم‌یدکی فراوان مشکلی از بابت کمبود قطعات برای این خودرو اصلاً وجود ندارد.

طراحی غیر اصولی کانال و دریچه های سیستم تهویه مطبوع در ساینا باعث شده تا صدا پرتاب باد فراوان در دور های بالای فن سیستم موجوب آزار مشتریان ای خودرو شود و تاکنون نیز راهکاری برای حل این مشکل توسط شرکت عرضه کننده ارائه نشده است.

استفاده از کمک فنر های ضعیف در ساینا باعث شده تا مشتریان از اضافه کمک فنرها شکایت داشته باشند. بعضی مالکان تغییر کمک فنر ها با مدل دوگانه سوز تیبا را در حل این مشکل موثر می دانند.

استفاده از پلاستیک خشک و مونتاژ و غالبگیری ضعیف قطعات داشبرد باعث شده تا علاوه بر افتادن خط و خش و براق شدن زود هنگام پوسته داشبرد، مشتریان شاهد به صدا افتادن آن در کارکرد های پایین نیز باشند.

تقسیم وزن نامناسب، سیستم تعلیق ضعیف در کنار لاستیک های نامرغوب باعث شده تا ساینا خودرویی پایدار نباشد و گاها راننده را دچار مشکل در کنترل خودرو در سرعت های نچندان بالا کند. صاحبان ساینا استفاده از لاستیک های یک سایز پهن تر و از جنس مرغوب را برای کم رنگ شدن این مشکل پیشنهاد می کنند.

 نظر دهید »

درباره دنا پلاس جدید

18 آذر 1399 توسط کاوه راضی

این روش مانند این میباشد که خودروسازی همچون مرسدس بنز به صورت هم زمان دو نسل جدید و قدیم S کلاس خویش را به فروش برساند، آن هم با اختلاف قیمت معقول تا در شرایطی که کسی پول مدل جدید را ندارد به خرید به عبارتی نسل گذشته بسنده نماید. اما به ظاهر آلمانی ها عقل چنین کاری را ندارند و بهتر میباشد استراتژی های فروش کشور ایران خودرو را سر مشق برداری نمایند.
در مورد دنا و سمند به جهت یکسان بودن ساختار قوای محرکه می توان اظهار کرد که فقط با پرداخت رقمی بیشتر تنها خودرویی با ظواهر جدید و چند آپشن اضافه بدست خواهید آورد که در بحث آپشن می توان آنان را در بازار آزاد با انواع اقسام کیفیت ها تهیه کرد.
حالا تصاویر جدیدی از مدل ارتقاء یافته و جدید دنا با پسوند ELX (دنا ELX) منتشر شده و اخبار بدست آمده از سوی این مجموعه خبر از این می دهد که ایران خودرو قصد عرضه دنا ELX را پیش از پایان این سال دارد و خبر از نسخه توربو اتومات هم درحال حاضر هست که مشخصات فنی دنا پلاس و هم مشخصات ظاهری آن نسبت به نسخه قبلی پیشرفته به نسبت خوبی داشت.
تغییرات خارجی و ظاهری دنا ELX نسبت به ورژن اولیه دنا در محدوده فیس لیفت جزئی قرار می گیرد، گرافیک داخلی چراغ های جلو دستخوش تغییر شده و ظاهرا جلوپنجره نیز با الگو برداری از میتسوبیشی EVO حالتی یک تکه و خشن به خویش گرفته که تفاوت آن با مدل اصلی دنا در تصاویر زیر قابل مشاهده میباشد.
همینطور بزرگترین تغییر خارجی را می توان خط و خطوط متفاوت در نمای جانبی دانست، قسمتی از بدنه که در مدل اولیه دنا تماما با سمند مشابهت داشت و به جهت عدم هماهنگی با نمای جلو و عقب، مورد انتقاد بیشتری از کارشناسان بود.
در نمای عقب تغییرات چندان چشمگیر نیست و تا به امروز مورد خاصی توسط شرکت خودرو سازی ایران خودرو اعلام نشده است ولی امیدوارم با اصلاح طرح چراغ عقب از شدت نور در زمان ترمزگیری کاسته شود، مسئله ای که در ترافیک برای رانندگانی که پشت سر خودروهای دنا قرار می گیرند آزاردهنده و مشکل ساز میباشد.
آنطور که از شواهد امر بر میاید موتور 1.7 لیتری ایران خودرو که با اسم EF7 خوانده می شود، برای دنا ELX به توربوشارژر مجهز شده است که برای اولین بار آن را در مورد سمند سورن توربو مشاهده کردیم.
مدل ELX در دو نسخه توربو و غیر توربو عرضه خواهد شد و پیش بینی قیمتی آن رقم زیر 50 میلیون تومان را (بدون احتساب سود دلالان و بازار سیاه) نشان می دهد. قدرت موتور دنا توربو به حدود 147 اسب بخار در دور 5500 می‌رسد همینطور تولید گشتاور 215 نیوتن متری از دیگر مشخصات فنی دنا توربو (ELX) خواهد بود.
ولی این موتور از نظر کیفیت و قابلیت اطمینان با مشکلات بسیاری روبه رو بوده میباشد و آنطور که از گزارش ها پیداست ایران خودرو فعلا عرضه سورن توربو را بعد از مشاهده خرابی های متعدد این موتور کاهش داده است .

 نظر دهید »

در دام دلالان نیفتیم

19 آبان 1399 توسط کاوه راضی

آیا برای معامله خودرو به نمایشگاه های خودرو مراجعه نمایند و یا این که به دلال هایی که کنار خیابان بساط دارند

برای خرید خودروی جدید کار کمی آسوده تر میباشد زیرا امکان خرید خودرو از شرکت های تولیدکننده و واردکننده به طور بی واسطه وجود دارد ولی ممکن میباشد در لحظه خودرو را تحویل نگیریم البته روال کار معین و تمامی چیز ها تقریبا رسمی پیش می رود.

ولی در طول فروش خودرو دیگر خبری از تولید کننده و واردکننده وجود ندارد و بیشتر می بایست به حاشیه بازار چشم داشت یعنی یا به نمایشگاه داران اتومبیل مراجعه کرد و یا این که به پارکینگ های خرید و فروش خودرو که در اکثر اوقات شهرهای کشور حداقل یکی از این مرکزها وجود دارد.

در تهران سابق بر این پارکینگ بیهقی و عبدل آباد مراکز فروش خودرو در روزهای تعطیل بود که بعد از تعطیلی بیهقی این اتفاق در مرکز چیتگر می افتد.

به شکل معامله در این مرکز ها که با نظارت مسوولان ذی ربط و کارشناسان فن رخ میدهد کاری نداریم البته حواشی این مرکز های داد و ستد از خودشان قابل تعمل تر می‌باشند.

از بزرگ راه کرج به تهران و بالعکس تنها چند صد متر باقی مانده به خروجی چیتگر با آدم هایی روبه رو میشوید که در کمین می‌باشند تا خودروی شما‌را خریداری نمایند. میگوییم در کمین چون بخش اعظمی از این اشخاص به‌دنبال کلاه گذاشتن بر سر شما بوده تا با کمترین هزینه خودروی شما را خریداری کنند.

بسیاری از این دلالان خیابانی و اتوبانی پنج شنبه ها از شهرستان های دیگر به تهران می‌آیند تا جمعه ها لقمه چرب را برای خویش تعیین و پس از سند زدن به سرعت به شهر خویش بازگردند تا پایان هفته بعد.

شگرد هایی که این اشخاص برای عمل خویش دارند بسیار دیدنی میباشد. هرگز تک نفره با شما طرف حساب نمی‌شوند. همیشه 2 تا 3نفر در خودروی شما حضور پیدا می نمایند و نقش های متفاوتی دارند. یکی چانه میزند یکی دلداری می‌دهد یکی نقش ریش سفید معامله را بازی می نماید و دسته آخر متوجه میشوید تمامی این اشخاص در واقع به عبارتی دلال خیابانی میباشند.

اما این اشخاص برای اینکه خیال شما راحت باشد قرارداد خرید را نیز تنظیم می نمایند ولی در این قرارداد ترفندهای ریزی به کار میبرند تا شما بیشترین خسارت و خودشان بالاترین سود را ببرند.

یک کدام از خوانند‌گان پرشین خودرو با ما تماس گرفت و شرح حادثه ای را تعریف کرد که بد ندیدیم آن را برای آگاهی شما عزیزیان به رشته تحریر در آوریم. ایشان صحبت های خویش را اینگونه آغاز کرد:

یک سمند دوگانه سوز EF7 سفید داشتم که دو سال از خرید آن می گذشت. تصمیم گرفتم خودروی خود را فروخته و یک پرشیا جایگزین آن کنم ولی به طور اعتباری از خود ایران خودرو

برای فروش این خودرو به نمایشگاه های کرج مراجعه کردم و این اشخاص سعی کردند با قیمتی پایین خودرو را خریداری نمایند که قبول نکردم. پنج‌شنبه خودرو را به کارواش بردم و جمعه صبح به سمت مرکز معامله خودرو چیتگر راه افتادم. چند متری به خروجی چیتگر مانده بود که با خیل افرادی رو به رو شدم که دست خویش را به نشانه اینکه خریدار میباشند حرکت می دادند. بعد از خروج از بزرگراه اصلی کرج و وارد شدن به بلواری که به مرکز خرید و فروش خودرو منتهی می شود تعداد این اشخاص بیشتر شد. بالاخره به یکی از این اشخاص گفتم چند می خری؟ قبل از اینکه جوابی بدهد درب ماشین را باز کرد و سوار شد. گفت خریدارم! شک نکن.

 نظر دهید »
  • 1
  • 2
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

خودرویی

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس