خودرویی

  • خانه 
  • موضوعات 
  • آرشیوها 
  • آخرین نظرات 

405 یا ساینا

05 آبان 1399 توسط کاوه راضی

با پایان جنگ تحمیلی، از سال ۱۳۶۹ مونتاژ خودروهای پژو GL۴۰۵ و پژو GLX۴۰۵ (و ابعاد به‌طور محدود GLi) با دو نوع موتور ۱۵۸۰ و ۲۰۰۰ سی‌سی در کشورمان آغاز شد. در روزگاری که پیکان با ساختار ابتدایی‌اش، حاکم بی‌چون و چرای خیابان‌های ما بود، ایجاد خودرویی با امکاناتی همانند کولر، آینه برقی و فرمان هیدرولیک، انقلابی در خودروسازی ما محسوب می شد. از سال ۱۳۷۳ روند ساخت و ساز هرچه بیشتر قطعات پژو ۴۰۵ در ایران‌خودرو آغاز شد و اینک این خودرو حدودا تماما در همه نقاط کشور ساخته می‌شود.

شرکت خودرو سازی ایران‌خودرو در سال‌های اخیر دستی به سر و روی داشبورد ۴۰۵ کشید و آن را با ظاهری امروزی‌تر روانه بازار نموده است که در بازار خودرو با صفت سوناتایی از آن یاد می‌نمایند. خودرویی که این ایام عمدتا در ایران‌خودروی خراسان تولید می شود، چنان دوستداشتنی میباشد که در‌حالتی که به دورافتاده‌ترین مناطق کشور هم بروید، وسعت رواج استفاده از آن در کنار پراید را به حدی خواهید دید که شاید به ایران‌خودرویی‌ها حق بدهید میلی به بازنشسته کردن این پیرمرد نداشته باشند. با این حال در سال‌های اخیر، نقص فنی مثال‌هایی از پژو ۴۰۵ که به آتش‌گرفتن ناگهانی و قفل شدن درهای این خودرو و تلفات تنی چند از سرنشینانش انجامید، بر اعتبار و محبوبیت ۴۰۵ لطمه‌ای جدی وارد نموده است.

فیس‌لیفت خودروی ملی سایپا

در سوی مقابل، ساینا را تحت عنوان نمونه فیس‌لیفت شده خودروی ملی سایپا (یعنی تیبا) داریم. در واقعیت طبق مشخصات فنی ساینا و چیزی که در ظاهر آن معلوم است، ساینا به عبارتی تیبایی میباشد که سایپا لباسی تازه تنش نموده است. با وجود تأکید سایپایی‌ها بر به‌روز بودن ساینا و معرفی آن تحت عنوان خودرویی متفاوت و مجزا از تیبا، واقعیت این میباشد که از نظر موتور و خصوصیات فنی، تفاوتی در بین ساینا و تیبا نیست. تیبا خودرویی میباشد که اواخر سال ۱۳۸۷ رونمایی شد و اینک حدود یک دهه از قدمت طراحی آن می‌گذرد. با این حال، ظاهر جذاب‌تر ساینا نسبت به تیبا در کنار کم‌تعدادتر بودن و خاص‌تر بودن آن در خیابان‌ها و قیمت پایین قطعات آن که در برخی موردها اشتراکات نزدیکی با پراید دارد، موجب گردیده دوست داران خاص خویش را داشته باشد.

رقابت در طراحی اتاق و بدنه

طراحی پژو ۴۰۵، بقایای یک اسطوره

پژو ۴۰۵ در روزگار‌‌ای طراحی شد که اصول طراحی خودروها بر پایه خطوط صاف و تیز بنا نهاده گردیده بود و خودروهای کیفیت خوب، خودروهایی بودند با بدنه کشیده و سپرهایی فلزی، اما جسارت طراحان استودیوی نامدار پنینفارینا موجب تولد خودرویی قشنگ با قیافه‌ای خشن شد که نتیجه این شد که ۴۰۵، دو سال پیشتر از ورود به ایران در سال ۱۹۸۸، عنوان بهترین خودروی سال اروپا را از آن خود کرد؛ خودرویی عالی در زمان خود که در بازار بی‌رقیب داخلی ما اوایل دهه ۷۰ خیلی زود جای خود را باز کرد و تا امروز پس از پراید توانسته عنوان پرتیراژترین خودروهای داخلی را از آن خود نماید. موفقیت در فروش ۴۰۵ بود که راه را برای طراحی و تولید فیس‌لیفت ۴۰۵ یعنی پژو پارس باز کرد

همان‌طور که اشاره شد، در سال‌های اخیر ایران‌خودرو تغییراتی در ظاهر و داشبورد پژو ۴۰۵ داده میباشد. با وجود زیبایی و به‌روزتر بودن ظاهر داشبورد جدید، کیفیت ضعیف پلاستیک خشک به کار رفته در آن، صدای اعتراض بسیاری از هواداران این خودروی دوست داستنی قدیمی را که به داشبورد چرمی‌اش عادت کرده بودند، درآورده است .

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

خودرویی

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس