مشخصات ساینا و بازار فروش آن
طراحی ظاهری و بیرونی ساینا
ساینا فیس لیفتی از تیبا است که چراغها و برخی از دیگر بخشهای آن تغییر پیداکرده است. در نمای جلو چراغهای چندضلعی دیده میشود.
چراغهای مه شکن بر روی سپر هستند و خطوط شکسته بر روی بدنه دیده میشود ازجمله بر روی کاپوت و در نمای جانبی. باوجوداینکه عملکرد طراحان در بخش جلو خوب بوده، اما در نمای عقب با طراحی چندان جذابی روبهرو نیستیم. اما این ماشین در بازار فروش خودرو به خوبی عمل کرده و بین مردم محبوب است.
سایپا در ساینا بهطور کامل طراحی جلو و عقب تیبا را تغییر داده است تا آن را بروزتر و جذابتر کند. در بخش جلویی این خودرو فرم کاپوت کاملاً تغییر کرده و چراغهای جلو همشکلی کشیده پیداکردهاند که تا حدودی چراغهای جلوی نیسان پولسار را تداعی میکنند. جلوپنجره و سپر جلو هم تغییر کرده و فرم این دو باهم تا حدی یادآور جلوپنجرهٔ دوکیشکل لکسوس هستند.
در بخش عقب هم شاهد تغییرات کاملی هستیم که در اینجا هم الهامات از دیگر خودروهای معتبر مثل چراغهای سوزوکی کیزاشی شباهت داشته و سپر، پروژکتورها و فرم کلی عقب نیز انسان را به یاد تویوتا یاریس سدان میاندازد. البته الهام از خودروهای معتبر جهانی خصوصاً برای خودروسازان رده پایین هرگز امر بدی نیست اما به شرطی که این الهامات با هماهنگی کامل بکار روند یعنی چیزی که در ساینا هرگز به چشم نمیخورد.
همچنین طراحی کابین این خودرو در مقایسه با تیبا تغییر زیادی را تجربه نکرده و همچنان یک طراحی کاملاً ساده را مشاهده میکنیم. کیفیت متریال بهکاررفته در کابین چندان بالا نیست و سایپاییها برای خودرو ساینا از پلاستیک خشک در بیشتر بخشها استفاده کردهاند.
طراحی داخلی ساینا تر برادر بزرگترش یعنی تیبا کمی شیکتر است. سایپا در طراحی داخلی ساینا از یک نمایشگر کوچک مشابه نمایشگر پژو ۲۰۶ استفاده کرده است. طراحی درهای این خودرو هم نسبت به تیبا تغییر کرده که اگرچه باز و بسته کردن درهای خودرو را برای سرنشینان راحتتر کرده اما هنوز هم طراحی شلخته و بدون نظمی دارد. در کل با توجه به طراحی مجدد صندلیها، نسبت به تیبا در ساینا فضای بیشتری در اختیار سرنشینان قرا میگیرد.
سایپا این خودرو را در دو تیپ اس ایکس و ای ایکس عرضه کرده است که هردو تیپ بهطور مشترک دارای تجهیزات پایه ساینا شامل فرمان هیدرولیک، دو ایربگ، ترمز ABS و EBD، ایموبلایزر، گرمکن شیشهٔ عقب، پنجرههای برقی جلو، تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی و نور چراغهای جلو، پروژکتورهای جلو و عقب، قفل مرکزی، سیستم صوتی MP3 که مجهز به درگاه USB و AUX، نمایش دمای بیرون و ریموت کنترل میشود و تیپ EX که نسخه فولآپشن ساینا محسوب میشود علاوه بر آنچه ذکر شد مجهز به پنجرههای برقی عقب، تهویه اتوماتیک، آینههای جانبی برقی، سنسور دندهعقب و رینگ آلومینیومی نیز هست. صندلیها نسبت به تیبا کمی ارگونومیک تر شده و به همان میزان از راحتی بیشتری برخوردار هستند
پیشرانه
این خودرو دقیقاً در زمینه مشخصات فنی ساینا همان پیشرانهٔ تیبا را در قلب خود دارد که آنهم در اصل همان موتور پراید است که توسط موسسهٔ EF آلمان تغییراتی در آن ایجادشده و با افزایش حجم، قدرت و گشتاور تولیدی آن بیشتر شده است. حجم این موتور ۸ سوپاپ که M15 نام دارد ۲۰۰ سیسی نسبت به موتور پراید بیشتر بوده و ۱۵۰۰ سیسی حجم دارد.
این پیشرانه در سریهای قبلی تیبا ۸۰ اسب بخار قدرت داشت اما بهتازگی سایپا با ایجاد تغییراتی قدرت آن را به ۸۷ اسب بخار و گشتاورش را به ۱۲۸ نیوتن متر افزایش داده است.
در ساینا هم از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این موتور استفادهشده است که هرچند با توجه به حجم ۱.۵ لیتریاش نسبت به موتورهای روز دنیا بازدهی مناسبی ندارد اما برای شرکتی چون سایپا و خودرویی چون ساینا قابلقبول است.
مصرف سوخت ساینا صندوقدار در شهر حدود ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده که این عدد در جاده به ۶.۳ لیتر نیز کاهش مییابد. درمجموع بهطور میانگین میتوان مصرف ۷.۶ لیتری سوخت را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی با ساینا صندوقدار را تا حدودی مناسب دانست.
ساینا ازنظر ابعادی، طول ۴۲۱۵، عرض ۱۶۴۵ و ارتفاع ۱۴۸۴ میلیمتر دارد. کاملاً مشابه تیبا؛ بنابراین ساینا یک خودرو مناسب برای شهرهای پرجمعیت است.
ایمنی و خدمات پس از فروش
ایمنی این خودرو نیز مانند برادرش تیبا صندوقدار است و به لطف بدنه تقویتشده کمی مطمئنتر از پراید قلمداد میشود، این خودرو نیز مانند بسیاری از خودروها به تجهیزات استاندارد ایمنی مثل ترمزهای ABS و کمربند ایمنی سهنقطه ایی و کیسه هوای راننده و سرنشین مجهز است. ازلحاظ گارانتی نیز مانند دیگر محصولات سایپا فقط ۱۲ ماه گارانتی دارد ولی به لطف لوازمیدکی فراوان مشکلی از بابت کمبود قطعات برای این خودرو اصلاً وجود ندارد.
طراحی غیر اصولی کانال و دریچه های سیستم تهویه مطبوع در ساینا باعث شده تا صدا پرتاب باد فراوان در دور های بالای فن سیستم موجوب آزار مشتریان ای خودرو شود و تاکنون نیز راهکاری برای حل این مشکل توسط شرکت عرضه کننده ارائه نشده است.
استفاده از کمک فنر های ضعیف در ساینا باعث شده تا مشتریان از اضافه کمک فنرها شکایت داشته باشند. بعضی مالکان تغییر کمک فنر ها با مدل دوگانه سوز تیبا را در حل این مشکل موثر می دانند.
استفاده از پلاستیک خشک و مونتاژ و غالبگیری ضعیف قطعات داشبرد باعث شده تا علاوه بر افتادن خط و خش و براق شدن زود هنگام پوسته داشبرد، مشتریان شاهد به صدا افتادن آن در کارکرد های پایین نیز باشند.
تقسیم وزن نامناسب، سیستم تعلیق ضعیف در کنار لاستیک های نامرغوب باعث شده تا ساینا خودرویی پایدار نباشد و گاها راننده را دچار مشکل در کنترل خودرو در سرعت های نچندان بالا کند. صاحبان ساینا استفاده از لاستیک های یک سایز پهن تر و از جنس مرغوب را برای کم رنگ شدن این مشکل پیشنهاد می کنند.