درباره دنا پلاس جدید
این روش مانند این میباشد که خودروسازی همچون مرسدس بنز به صورت هم زمان دو نسل جدید و قدیم S کلاس خویش را به فروش برساند، آن هم با اختلاف قیمت معقول تا در شرایطی که کسی پول مدل جدید را ندارد به خرید به عبارتی نسل گذشته بسنده نماید. اما به ظاهر آلمانی ها عقل چنین کاری را ندارند و بهتر میباشد استراتژی های فروش کشور ایران خودرو را سر مشق برداری نمایند.
در مورد دنا و سمند به جهت یکسان بودن ساختار قوای محرکه می توان اظهار کرد که فقط با پرداخت رقمی بیشتر تنها خودرویی با ظواهر جدید و چند آپشن اضافه بدست خواهید آورد که در بحث آپشن می توان آنان را در بازار آزاد با انواع اقسام کیفیت ها تهیه کرد.
حالا تصاویر جدیدی از مدل ارتقاء یافته و جدید دنا با پسوند ELX (دنا ELX) منتشر شده و اخبار بدست آمده از سوی این مجموعه خبر از این می دهد که ایران خودرو قصد عرضه دنا ELX را پیش از پایان این سال دارد و خبر از نسخه توربو اتومات هم درحال حاضر هست که مشخصات فنی دنا پلاس و هم مشخصات ظاهری آن نسبت به نسخه قبلی پیشرفته به نسبت خوبی داشت.
تغییرات خارجی و ظاهری دنا ELX نسبت به ورژن اولیه دنا در محدوده فیس لیفت جزئی قرار می گیرد، گرافیک داخلی چراغ های جلو دستخوش تغییر شده و ظاهرا جلوپنجره نیز با الگو برداری از میتسوبیشی EVO حالتی یک تکه و خشن به خویش گرفته که تفاوت آن با مدل اصلی دنا در تصاویر زیر قابل مشاهده میباشد.
همینطور بزرگترین تغییر خارجی را می توان خط و خطوط متفاوت در نمای جانبی دانست، قسمتی از بدنه که در مدل اولیه دنا تماما با سمند مشابهت داشت و به جهت عدم هماهنگی با نمای جلو و عقب، مورد انتقاد بیشتری از کارشناسان بود.
در نمای عقب تغییرات چندان چشمگیر نیست و تا به امروز مورد خاصی توسط شرکت خودرو سازی ایران خودرو اعلام نشده است ولی امیدوارم با اصلاح طرح چراغ عقب از شدت نور در زمان ترمزگیری کاسته شود، مسئله ای که در ترافیک برای رانندگانی که پشت سر خودروهای دنا قرار می گیرند آزاردهنده و مشکل ساز میباشد.
آنطور که از شواهد امر بر میاید موتور 1.7 لیتری ایران خودرو که با اسم EF7 خوانده می شود، برای دنا ELX به توربوشارژر مجهز شده است که برای اولین بار آن را در مورد سمند سورن توربو مشاهده کردیم.
مدل ELX در دو نسخه توربو و غیر توربو عرضه خواهد شد و پیش بینی قیمتی آن رقم زیر 50 میلیون تومان را (بدون احتساب سود دلالان و بازار سیاه) نشان می دهد. قدرت موتور دنا توربو به حدود 147 اسب بخار در دور 5500 میرسد همینطور تولید گشتاور 215 نیوتن متری از دیگر مشخصات فنی دنا توربو (ELX) خواهد بود.
ولی این موتور از نظر کیفیت و قابلیت اطمینان با مشکلات بسیاری روبه رو بوده میباشد و آنطور که از گزارش ها پیداست ایران خودرو فعلا عرضه سورن توربو را بعد از مشاهده خرابی های متعدد این موتور کاهش داده است .